Γρήγορες Πληροφορίες

• Δείτε το ωρολόγιο πρόγραμμα του τρέχοντος ακαδημαϊκού έτους.

Πρόγραμμα

• Επαγγελματικά Νέα, Ευκαιρίες Απασχόλησης στην Έρευνα και Εργασία για Απόφοιτους Φαρμακευτικής

Χρήσιμα

• Απαραίτητα δικαιολογητικά και ημερομηνίες εγγραφών

• Ένας σύντομος οδηγός για τις πρώτες ενέργειες των πρωτοετών φοιτητών

Πρωτοετείς Φοιτητές

• Κατεβάστε σε ηλεκτρονική μορφή την αίτηση που σας ενδιαφέρει

Έντυπα

• Διαβάστε το τελευταίο ή παλαιότερα ενημερωτικά δελτία

Δραστηριότητες ΕΜΒΙΑ PDF Εκτύπωση

Εργαστήριο Μοριακής Βιολογίας και Ανοσολογίας (ΕΜΒΙΑ)

Το εργαστήριο Μοριακής Βιολογίας και Ανοσολογίας ιδρύθηκε το 2003, και έχει δύο μέλη Δ.Ε.Π. που επιβλέπουν την ερευνητική εργασία μεταπτυχιακών φοιτητών, τις διπλωματικές εργασίες προπτυχιακών φοιτητών και τα φοιτητικά εργαστήρια. Συγκεκριμένα στο εργαστήριο υπηρετούν ο Επίκουρος Καθηγητής Κ. Πουλάς. Τα μέλη ΔΕΠ διδάσκουν τα προπτυχιακά μαθήματα: Βιοχημεία Ι και ΙΙ, Φαρμακευτική Ανοσολογία και Φαρμακευτική Μικροβιολογία. Συνεργάζονται με εργαστήρια Πανεπιστημίων και Ερευνητικών Ιδρυμάτων της Ελλάδας και του εξωτερικού. Διεξάγουν έρευνα που σχετίζεται με Ανοσολογία, Βιοχημεία, Μοριακή και Δομική Βιολογία που χρηματοδοτείται από διάφορα ερευνητικά προγράμματα. Τα κύρια ερευνητικά ενδιαφέροντα στρέφονται γύρω από τη φυσιολογία και παθοφυσιολογία του υποδοχέα της ακετυλοχολίνης .

embia01

Εικόνα: Η δομή της Acetylcholine Binding Protein (AChBP) από το σαλιγγάρι η οποία παρουσιάζει 25% ταυτότητα με τον υποδοχέα ακετυλοχολίνης.

ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΠΟΥ ΔΙΔΑΣΚΟΥΝ ΤΑ ΜΕΛΗ ΔΕΠ ΤΟΥ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟΥ

Προπτυχιακά :
  1. Βιοχημεία Ι, παραδόσεις (4ώρες/εβδομάδα) και εργαστήρια (3 ώρες/ εβδομάδα), 2ο εξάμηνο.
    Παράδοση 1 Παράδοση 2 Παράδοση 3 Παράδοση 4 Παράδοση 5
    Παράδοση 7 Παράδοση 8 Παράδοση 9 Παράδοση 11 Παράδοση 12
    Παράδοση 13 Παράδοση 14 Παράδοση 16
  2. Βιοχημεία ΙΙ, παραδόσεις (4ώρες/εβδομάδα) και εργαστήρια (3 ώρες/ εβδομάδα), 3ο εξάμηνο.
    Παράδοση 1 Παράδοση 2 Παράδοση 3 Παράδοση 4 Παράδοση 16
    Παράδοση 19 Παράδοση 20 Παράδοση 24 Παράδοση 25
    Παράδοση 32 Παράδοση 33
  3. Φαρμακευτική Ανοσολογία, παραδόσεις (3ώρες/ εβδομάδα) 6ο εξάμηνο.
  4. Φαρμακευτική Μικροβιολογία, παραδόσεις (2ώρες/ εβδομάδα) και εργαστήρια (3 ώρες/ εβδομάδα), 6ο εξάμηνο.
    Παράδοση 1 Παράδοση 2 Παράδοση 3 Παράδοση 4

Μεταπτυχιακά :
Τα μέλη ΔΕΠ του εργαστηρίου προσφέρουν μαθήματα κυρίως στην κατεύθυνση της ΦΑΡΜΑΚΕΥΤΙΚΗΣ ΒΙΟΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΚΑΙ ΒΙΟΪΑΤΡΙΚΗΣ, με στόχο την παροχή γνώσεων στους μεταπτυχιακούς φοιτητές ώστε να ανταπεξέλθουν στις σύγχρονες απαιτήσεις, στο περιβάλλον της Φαρμακευτικής Βιομηχανίας, των Διαγνωστικών κλινικών εργαστηρίων και του Νοσοκομείου. Η κατεύθυνση αυτή εστιάζει κυρίως στις εφαρμογές της Βιοϊατρικής, Ανοσολογίας και Βιοτεχνολογίας στην Φαρμακευτική. Τα μαθήματα στα οποία εμπλέκονται είναι τα:
  1. Ειδικά Κεφάλαια Ανοσοβιολογίας
  2. Βιοχημική Βάση της Δράσης των Φαρμάκων
  3. Προχωρημένη Βιοτεχνολογία
  4. Μελέτη Διαμόρφωσης Μακρομορίων
  5. Βιοχημεία Πρωτεϊνών

ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΑ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΑ

Νικοτινικοί υποδοχείς ακετυλοχολίνης (AChRs). Το εργαστήριό μας μελετά κυρίως τους ανθρώπινους νικοτινικούς υποδοχείς της ακετυλοχολίνης (AChR) και τον ρόλο τους στη φυσιολογία και τη νόσο. Οι νικοτινικοί AChRs είναι μια οικογένεια μεμβρανικών πρωτεϊνών που εντοπίζονται σε ένα πλήθος χημικών συνάψεων του κεντρικού και περιφερικού νευρικού συστήματος (νευρικοί) καθώς και στις νευρομυϊκές συνάψεις (μυϊκοί). Λόγω του κρίσιμου παθοφυσιολογικού ρόλου τους και της διεξοδικής μελέτης τους, αποτελούν μοντέλα μελέτης υποδοχέων νευροδιαβιβαστών.

Μυϊκός AChR και βαριά μυασθένεια. Οι μυϊκοί AChRs αποτελούνται από 5 υπομονάδες και είναι άμεσα υπεύθυνοι για τη διαβίβαση της ώσης στη νευρομυϊκή σύναψη. Στη βαριά μυασθένεια, η χαρακτηριστική αδυναμία και κόπωση των σκελετικών μυών είναι το αποτέλεσμα απώλειας των AChRs στη νευρομυϊκή σύναψη μέσω αντισωμάτων. Υπάρχει ανάγκη για την ανάπτυξη βελτιωμένων και ειδικών θεραπευτικών προσεγγίσεων για τη βαριά μυασθένεια. Οι μελέτες μας στοχεύουν στην πλήρη κατανόηση της αντιγονικής δομής του μυϊκού AChR, στην κατανόηση των μηχανισμών δράσης των παθογόνων αντισωμάτων και στην ανάπτυξη αντιγονο-ειδικών θεραπευτικών προσεγγίσεων και νέων διαγνωστικών μέσων για τη νόσο.

Νευρικοί νικοτινικοί AChRs. Οι νευρικοί AChRs είναι ιδιαίτερα ετερογενείς και συνήθως διαδραματίζουν ρυθμιστικό ρόλο στις συναπτικές διαβιβάσεις των μηνυμάτων στο κεντρικό και περιφερικό νευρικό σύστημα. Είναι και αυτοί πενταμερείς πρωτεΐνες, όπου ο κάθε ένας σχηματίζεται από 1-4 διαφορετικές ομόλογες υπομονάδες από ένα σύνολο εννιά α (α2-α10) και τριών β (β2-4) υπομονάδων. Ενέχονται σ΄ένα μεγάλο αριθμό παθολογικών καταστάσεων όπως Alzheimer, Parkinson, σχιζοφρένεια και εθισμό στη νικοτίνη.Έχουμε ξεκινήσει μελέτες σε μερικές από τις σημαντικότερες υπομονάδες για την κατανόηση της δομής, της λειτουργίας και της εμπλοκής τους στην παθογένεια, με απώτερο στόχο το σχεδιασμό ειδικών φαρμάκων.

Στο εργαστήριό μας εκφράζουμε ανασυνδυασμένα τμήματα των υπομονάδων ανθρώπινων AChRs σε ευκαρυωτικά συστήματα έκφρασης, παράγουμε μονοκλωνικά αντισώματα έναντι αυτών και τα χρησιμοποιούμε σαν εργαλεία και υλικά για τους ερευνητικούς στόχους μας.

ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ :

Α. Κατανόηση και Ανοσοθεραπεία της Βαριάς Μυασθένειας

Σκοπός : Διερεύνηση των μηχανισμών δράσης των παθογόνων αντισωμάτων και ανάπτυξη αντιγονο-ειδικών θεραπειών για τη βαριά μυασθένεια.

1. Διερεύνηση μηχανισμών δράσης των αντι-AChR αυτοαντισωμάτων
α. Μελέτη της παθογονικότητας των αυτοαντισωμάτων κατά μεμονωμένων υπομονάδων του AChR. Διερεύνηση της ικανότητας των ανοσο-απομονωμένων μυασθενικών αυτοαντισωμάτων να επάγουν πειραματική μυασθένεια σε πειραματόζωα και απώλεια υποδοχέων σε κυτταροκαλλιέργειες.
β. Κατανόηση των μηχανισμών ρύθμισης των ειδικών αντι-AChR Β κυττάρων σε μοντέλα πειραματικής μυασθένειας.

2. Θεραπευτική απομάκρυνση των παθογόνων αυτοαντισωμάτων από τους μυασθενικούς.
Στόχος εδώ είναι παραγωγή των εξωκυτταρικών τμημάτων των υπομονάδων του ανθρώπινου μυϊκού AchR σε ευκαρυωτικά συστήματα έκφρασης, ικανών να δεσμεύουν και απομακρύνουν τα αυτοαντισώματα από το πλάσμα των μυασθενικών.

Β. Δομή και Λειτουργία των Νικοτινικών Υποδοχέων Ακετυλοχολίνης

Σκοπός: Η μελέτη των δομικών και λειτουργικών ιδιοτήτων του μυϊκού και νευρικού AChR με απώτερο στόχο την κατανόηση των παθογόνων μηχανισμών και την ανάπτυξη νέων θεραπευτικών προσεγγίσεων.

Δομική μελέτη των εξωκυτταρικών τμημάτων των ανθρώπινων AChRs
α. Ετερόλογος έκφραση των εξωκυτταρικών τμημάτων των α1, β1, γ, δ, ε, α4 και α7 υπομονάδων του μυϊκού και νευρικού AChR (μεμονωμένων και σε συνδυασμούς) σε ευκαρυωτικά κύτταρα.
β. Σχεδιασμός και κατασκευή μεταλλαγμένων μορφών των παραπάνω πρωτεϊνών με βελτιωμένες δομικές και λειτουργικές ιδιότητες (σε συνεργασία με τον Καθ. Η. Ηλιόπουλο, Γεωπονικό Πανεπιστήμιο).
γ. Μαζική παραγωγή και απομόνωση των ανασυνδυασμένων πρωτεϊνών. Μελέτη των πρωτεϊνών με τεχνικές NMR από την ομάδα του Επικ. Καθηγητή Γ. Σπυρούλια.
δ. Κρυστάλλωση και κρυσταλλογραφική ανάλυση των ανασυνδυασμένων πρωτεϊνών (σε συνεργασία με τους Δρς Ν. Οικονομάκο και Δ. Λεωνίδα, Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών).
ε. Λεπτομερής χαρτογράφηση των θέσεων πρόσδεσης προσδετών (ακετυλοχολίνη, νικοτίνη κλπ) στον υποδοχέα μεσω της δομικής μελέτης συμπλόκων των παραπάνω πολυπεπτιδίων με τους προσδέτες (για τη μελλοντική διευκόλυνση ορθολογικού σχεδιασμού φαρμάκων).

Συνεργασίες με Ελληνικά εργαστήρια
Μεταξύ των άλλων συνεργαζόμαστε με τους:
Δρς. Ν. Οικονομάκο και Δ. Λεωνίδα, ΕΙΕ
Καθ. Η. Ηλιόπουλο, Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών,
Επικ. Καθηγητή Γ.Σπυρούλια, Τμήμα Φαρμακευτικής Πανεπιστημίου Πατρών,
Δρ Μ. Roberts, Εταιρεία Regulon, Αθήνα,
Καθ. Κ. Ιατρού, ΕΚΕΦΕ Δημοκριτός, Αγ. Παρασκευή, Αττική.

Συνεργασίες με διεθνή εργαστήρια
- Prof. M. De Baets, Faculty of Medicine, Univ. Limburg, Maastricht, The Netherlands.
- Dr. S. Berrih-Aknin, Hopital Marie Lannelongue, Le Plessis?Robinson, France.
- Prof. L. Chen, Univ. of Southern California, Los Angeles, USA.
- Prof. P. Christadoss, University of Texas Medical Branch, Galveston, Texas, USA
- Dr. M. T. Cung, ENSIC-INPL, Lab. Chimie?Physique Macromoleculaire, Nancy, France.
- Prof. S. Fuchs, Dep. of Immunology, Weizmann Institute of Science, Rehovot, Israel.
- Prof. R. Mantegazza, Istituto Nationale Neurologico "Carlo Besta", Milan, Italy.
- Dr. M. Skok, Bogomoletz Institute of Physiology, Kiev, Ukraine.
- Pro. T. Sixma, Netherlands Cancer Institute, Amsterdam, The Netherlands
- Prof. A. Smit, Vrije University, Amsterdam, The Netherlands
- Prof. V. Tsetlin, Institute of Bioorganic Chemistry, Russian Academy of Sciences, Moscow.
- Dr. N. Unwin, Molecular Biology Laboratory, MRC, Cambridge, UK.
- Prof. A. Vincent, Univ. of Oxford, Inst. Molecular Medicine, Oxford UK.
- Prof. W. Welte, Univ. Konstanz, Konstanz, Germany

ΕΠΙΛΕΓΜΕΝΕΣ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ

1. Avramopoulou, V., Mamalaki, A., Tzartos, S.J. (2004) Soluble, oligomeric and ligand-binding extracellular domain of human alpha7 acetylcholine receptor expressed in yeast. Replacement of the hydrophobic cys-loop by the hydrophilic loop of ACh-binding protein enhances protein solubility. J. Biol. Chem. 279: 38287-93.
  2. Psaridi-Linardaki, L., Mamalaki, A., Trakas, N. and Tzartos, S.J. (2005) Specific immunoadsorption of the autoantibodies from myasthenic patients using the extracellular domain of the human muscle acetylcholine receptor α-subunit. Development of an antigen-specific therapeutic strategy. J. Neuroimmunol. 159:183-91
  3. Fostieri, E., Tzartos, S.J., Berrih-Aknin, S., Beeson, D. and Mamalaki A. (2005) Isolation of potent human Fab fragments against a novel highly immunogenic region on human muscle acetylcholine receptor, which protect the receptor from myasthenic autoantibodies. Eur. J. Immunol. 35:632-643.
  4. Protopapadakis, E., Kokla, A., Tzartos, S.J. and Mamalaki, A (2005) Isolation and characterization of human anti-acetylcholine receptor monoclonal antibodies from transgenic mice expressing human immunoglobulin loci. Eur. J. Immunol. 35:1960-68.
  5. Poea-Guyon, S., Christadoss, P., Lepanse, R, Guyon, T, De Baets, M., Wakkach, A., Bidault, J., Tzartos, S., and Berrih-Aknin, S. (2005) Effects of cytokines on AChR expression. Implications for myasthenia gravis. J. Immunol. 174: 5941-49.
  6. Kostelidou, K., Trakas,N., Zouridakis, M., Bitzopoulou, K., Sotiriadis, A., Gavra, H., and Tzartos, S.J. (2006) Expression and characterization of soluble forms of the extracellular domains of the β, γ and ε subunits of the human muscle acetylcholine receptor. FEBS J. 273: 3557-3568.
  7. Konstantakaki, M., Tzartos, S.J., Poulas, K., and Eliopoulos, E. (2007) Molecular modeling of the complex between Torpedo acetylcholine receptor and anti-MIR Fab198. Biochem. Biophys. Res. Commun. 356:569-75.
  8. Sideris, S., Lagoumintzis, G., Kordas, G., Kostelidou, K., Sotiriadis, A, Poulas, K. and Tzartos, S.J. (2007) Isolation and functional characterization of anti-acetylcholine receptor subunit-specific autoantibodies from myasthenic patients: receptor loss in cell culture. J. Neuroimmunol . 189:111-7.
  9. Zouridakis, M., Kostelidou, K., Sotiriadis, A., Stergiou, Ch. Eliopoulos, E., Poulas, K., and Tzartos, S. (2007) Circular Dichroism Studies of Recombinant Extracellular Domains of Human Muscle and Neuronal Nicotinic Acetylcholine Receptors Provide an Insight into their structure. Intl. J. Biol. Macromol. 41:423-9.
  10. Kostelidou, K., Trakas,N. and Tzartos, S.J. (2007) Extracellular domains of the β, γ and ε subunits of the human acetylcholine receptor as immunoadsorbents for myasthenic autoantibodies: a combination of immunoadsorbents results in increased efficiency. J. Neuroimmmunol. 190:44-52.
  11. Kalamida, D., Poulas, K., Avramopoulou, V, Fostieri, E., Lagoumintzis, G., Lazaridis, K., Sideri A., Zouridakis M. and Tzartos, S.J. (2007). Muscle and neuronal nicotinic acetylcholine receptors: structure, function and pathogenicity. FEBS J. 274, 3799-845
  12. Konstantakaki, M, Tzartos, S.J., Poulas, K. and Eliopoulos, E. (2008). Μodel of the extracellular domain of the human α7 nAChR based on the crystal structure of the mouse α1 nAChR extracellular domain. J. Mol. Graph Modelling. 26: 1333-7.
  13. Bitzopoulou, K., ,Kostelidou, K., Poulas, K and Tzartos, S.J. (2008) Expression and characterization of mutant forms of the extracellular domain of the human AChR γ-subunit with improved solubility and enhanced antigenicity. Biochem. Biophys. Acta. 1784: 1226-33
  14. Zisimopoulou, P., Lagoumintzis, G., Poulas, K. and Tzartos, S.J. (2008). Antigen-specific apheresis of human anti-acetylcholine receptor autoantibodies from myasthenia gravis patients’ sera using Escherichia coli-expressed receptor domains. J. Neuroimmmunol. 200: 133-141.
  15. Zisimopoulou, P., Lagoumintzis, G., Kostelidou, K., Bitzopoulou, K., Kordas, G., Trakas, N., Poulas, K. and Tzartos, S.J. (2008) Towards antigen-specific apheresis of pathogenic autoantibodies as a further step in the treatment of myasthenia gravis by plasmapheresis. J. Neuroimmmunol. Jul 29. 201, 95-103
  16. Zouridakis M, Zisimopoulou P, Eliopoulos E, Poulas K, and Tzartos SJ (2008) Design and expression of human α7 nicotinic acetylcholine receptor extracellular domain mutants with enhanced solubility and ligand-binding properties. Bioch. Bioph. Acta. Epub ahead of print.
  17. Tzartos, S.J., Bitzopoulou, K., Gavra, I., Kordas, G., Jacobson, L., Kostelidou, K., Lagoumintzis, G., Lazos, O., Poulas, K., Sideris, S., Sotiriadis, A., Trakas, N.,and Zisimopoulou, P. (2008) Antigen-specific apheresis of pathogenic autoantibodies from myasthenia gravis sera. Ann. N.Y Acad. Sci., 1132:291-9.
  18. Kostelidou, K., Sideri, A., Lazaridis, K., Fostieri, E., and Tzartos, S. (2008). Emerging therapies for the treatment of autoimmune myasthenia gravis. Βόκ: Clinical Applications of Immunomics, Immunomics Series. Ed. Andras Falus. Springer. pp. 171-205.
  19. Zouridakis M, Zisimopoulou P, Poulas K, and Tzartos SJ (2008) Recent advances in understanding the structure of nicotinic acetylcholine receptors. IUBMB Life. Epub ahead of print.

ΤΡΕΧΟΥΣΕΣ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΕΙΣ

ΓΓΕΤ, ΠΕΝΕΔ 2003 (2006-2008) Τίτλος: Έκφραση ανασυνδυασμένων και μεταλλαγμένων τμημάτων του υποδοχέα της ακετυλοχολίνης και χρήση τους για την ανάπτυξη αντιγονο-ειδικής θεραπείας της βαριάς μυασθένειας.

FP7 ”Neurocypres” (2008-2011) Τίτλος: Neurotransmitter Cys-loop receptors: structure, function and disease.

ΥΠΕΠΘ, Επιχειρηματικότητα Πανεπιστημίου Πατρών (2005 – 2007)